תקציר
סיכום כנס הדיינים, התשס"ט
החלטה זו הוזכרה 1 פעמים בהחלטות אחרות.
לצפייה בהחלטות אלו
לחצו כאן
- בהסכם הבוררות מקובל לכתוב שהצדדים מקבלים את בית הדין "בין לדין ובין לפשרה", ובכך ניתנת לבית הדין הסמכות להכריע על פי פשרה.
- פשרה הנהוגה בבתי הדין היא פשרה הקרובה לדין[1].
- הסכמה לפשרה אינה כוללת פשרה שרירותית, ודיינים שנוהגים כך נקראים "דייני דחצצתא"[2].
- אין לבחור בפשרה כאשר "הישר והטוב" הוא לפסוק על פי שורת הדין[3].
- בנוסף לאמור, סמכות הפשרה מאפשרת לבית הדין להכריע בשאלות עובדתיות על פי אומדן דעת[4], להכריע במחלוקות בין פוסקי ההלכה גם כנגד טענת "קים לי"[5], לחייב בתשלום מי שחייב בדיני שמיים, כגון מזיק בגרמא[6], לחייב בדיני קנסות כמשמעם בהלכה[7] (ובכלל זה בנזקי גוף), ולהטיל קנס שיש לו תקדים בהלכה או בדינא דמלכותא.
[1] תשובות חכמי פרובינציה ב, יד; שו"ת רדב"ז ד, קסד; ועוד רבים.
[2] בבא בתרא קלג, ב.
[3] מאזנים למשפט סימן יב, ס"ק ג: "שגם מן הצד הישר והטוב ליכא צד לזכּות המתחייב"; וראו עוד יד רמ"ה סנהדרין לב ע"ב ד"ה תניא; בשו"ת דברי מלכיאל ב, קלג. מאידך, אחד השיקולים להעדיף פשרה הוא במקרים "שהדין הוא נגד היושר השכלי לפי מצב הענין" - שו"ת אורח משפט חו"מ א, וראו עוד: שו"ת דברי מלכיאל ב, קלג; חידושי הרי"מ חו"מ סימן יב, בסוף חו"מ חלק ד.
[4] שולחן ערוך חושן משפט יב, ה, מהרשד"ם חו"מ שסז; דברי מלכיאל ב, קלג.
[5] גט פשוט, כללים, כלל ב; ערוך השולחן קד, טו; אבני נזר יו"ד ח"א קלג.
[6] הרב זלמן נ. גולדברג, "שבחי הפשרה", משפטי ארץ – דין, דיין ודיון, עמ' 82.
[7] שם.