תקציר
סיכום כנס הדיינים, התשס"חא. דינא דמלכותא - דינא
(א) כאשר ישנו בסיס תורני (כגון חיוב בדיני שמיים[4] או לפנים משורת הדין[5]) או תקנה קדומה מקבילה[6].
(ב) או כאשר ישנה סברה לתקן תקנה כזו (כגון שמירת מרחק בין כלי רכב).
ב. מנהג
[1] זאת, מלבד תקנות הקהל (הרב אברהם שפירא, תחומין טז, עמ' 85) ומשפט המלך, ראו עוד בספר כתר א, עמ' 339.
[2] שו"ת ישכיל עבדי ו, כח, ב; שו"ת יחוה דעת ה, סד; שו"ת ציץ אליעזר ד, כח; הרב מרדכי אליהו, תחומין ג, עמ' 242; הרב דב ליאור (שם, עמ' 247); הרב משה הלברשטם, בתוך: נחום מנשה וייספיש, משנת זכויות היוצר, עמ' קכא; שו"ת מנחת שלמה א, פז, ועוד.
[3] שו"ת חתם סופר חו"מ, מד. דבריו הובאו על ידי: שו"ת בית יצחק חו"מ עז, ג; שו"ת מנחת שלמה א, פז; שו"ת ציץ אליעזר יב, פג; הרב משה הלברשטם (בתוך: נחום מנשה וייספיש, משנת זכויות היוצר, עמ' קכא); הרב יצחק ניסים, הרב יוסף שלום אלישיב והרב בצלאל ז'ולטי (פד"ר ו, 382); הרב ז"נ גולדברג, חוק לישראל - נזיקין, עמ' 378; שו"ת שבט הלוי חלק י סימן רצא; ועוד.
[4] הרב ז"נ גולדברג, חוק לישראל - נזיקין, עמ' 378.
[5] קצות החושן רנט, ג.
[6] ראו לדוגמא, שו"ת אמרי יושר ב, קנב.
[7] שו"ע חו"מ רכט, ב; שלא, ב.
[8] רמ"א חו"מ שלא, א.
[9] תוספות בבא בתרא ב,א, ד"ה בגויל; רמ"א חו"מ קנז, ד.