הגשת תביעה צור קשר עם בית הדין לתשלום אגרה

תגיות

Rulings in Englishאומדןאונאהאחריות למוצראסמכתאבורביטוחבר מצראגרמא וגרמידברים שבלבדיווח לרשויותדין נהנהדיני חברותדיני חוזיםדיני עבודהדיני ראיותהודאההוצאה לפועלהוצאות משפטהטעיה בעסקההיעדר יריבותהיתר עסקאהיתר פניה לערכאותהלוואההלנת שכרהמחאה (שיק)הסכם בכפייההסתמכותהפרת הסכםהקדש וצדקההשבת אבידההשכרת רכבהתחייבותהתחייבות למכרהתיישנותזיכיון ורישיוןזכויות יוצריםחוק המדינהחוקי המגןחיוב בסכום שלא נתבעחתם מבלי להביןטאבוטוען ונטעןטענת השטאהלפנים משורת הדיןלשון הרעמוניטיןמחוסר אמנהמחילהמיסיםמכרמכר דירהמכר רכבמכת מדינהמנהגמניעהמניעת רווחמפקח בניהמקום הדיוןמקח טעותמקרקעיןמשפחהמשפט מנהלימתנהנאמנותנזיקיןנזקי גוףסדר הדיןסיטומתאסיטראיסילוק ידעגמת נפשעד מומחהערבותערעורעשיית דין עצמיתפיטורי עובדת בהריוןפיצויי פיטוריןפרשנות חוזהפשרהצו מניעה ועיקולצוואה וירושהקבוצת רכישהקבלנותקנייןריבית והצמדהשבועהשדכנותשומר שכרשומריםשומת נזיקיןשותפותשידוכיםשכירות דירהשכניםשליחותשמירהתאונות דרכיםתביעה ע"פ רישומי התובעתחרותתיווךתנאיםתקנת השוקתשלומי איזון
ארץ חמדה

החלטת ביניים לחיוב ערב בגין חוב שלא נפרע 83023-1

תקציר

(1) תפקידו של בית הדין לעסוק גם בפריסת חובות בהתאם ליכולת הפרעון של החייב. (2) במקרה זה הוחלט במסגרת החלטת ביניים על תשלום חודשי שיוטל על הערב עד לקבלת החלטה סופית.

בס"ד, ט' באדר תשפ"ג

2 במרץ 2023

תיק מס' 83023

החלטה

בעניין שבין

התובע

מלווה

לבין

הנתבע

ערב

רקע עובדתי

בתאריך 1.5.22 למניינם הלווה התובע (להלן: 'המלווה', 'התובע') ללווה (להלן: 'הלווה') 110,000 ₪ למשך חודש, עד לתאריך 1.6.22, בריבית חודשית של 10%, לצורך הקמת עסק. הסכום הכולל להחזרה הוא 121,000 ₪. הלווה התחייב גם לקנס של 500 ₪ ליום במקרה של פיגור בהחזרת ההלוואה.

כבטחון להלוואה החתים המלווה את הערב (להלן: "הערב", 'הנתבע') כערב לחוב כולל הריבית, אך ללא קנסות עבור פיגורים.

הלווה לא פרע את חובו והמלווה פנה תבע את הערב לדין, בית הדין ביקש שהלווה יתייצב בבית הדין, ואכן התקיים דיון נוסף בו הגיע הלווה, הוא הודיע שהוא החל הליך של חדלות פירעון וצירף מסמכים המאמתים זאת מעורך דינו.

הסכם ההלוואה עליו חתומים הצדדים כולל ריבית גבוהה במיוחד, בהסכם נכתב שההלוואה היא על פי היתר עסקה. בהחלטה זו לא נעסוק האם הלווה והערב חייבים בריבית, נושא זה יתברר בפסק דין נוסף, החלטה זו היא החלטה מקדמית על אופן תשלום החוב.

טענות הצדדים

המלווה ביקש מבית הדין שיוציא פסק דין שיחייב את הערב במלוא הסכום אליו הוא ערב, המלווה מעוניין לממש את פסק הדין באמצעות הוצל"פ.

הערב טוען שאין לו אפשרות לשלם את החוב, אין לו נכסים או חסכונות בהם הוא יוכל לשלם את חובו, בנוסף הוא סטודנט שמשתכר סך 2,000 ₪ בחודש, בעל משפחה צעירה, כך שגם הוצל"פ לא תצליח לגבות ממנו את החוב, לכן הוא מבקש לפרוס את החוב לתשלומים.

בית הדין ביקש מהערב להציג הצעה להסדר תשלומים, בתגובה הערב כתב לבית הדין שהוא יוכל לשלם 1,200 ₪ לחודש.

בתגובה לדברי הערב טוען המלווה כי המלווה הסתמך על הערב בהלוואתו, קבלת הכסף בתשלומים תגרום לו נזקים ולכן מוטל על הערב לקחת הלוואה או למצוא דרך אחרת לפרוע את חובו באופן מיידי. בדיון שהתקיים בבית הדין טען המלווה כי במידה ופסק הדין יגיע להוצל"פ הדבר יגרום לערב למצוא דרך לשלם את חובו על ידי הלוואה או עזרה מהמשפחה, לכן למרות שהוא מאמין לדברי הערב שאין לו את הסכום הנדרש לפירעון ההלוואה הוא מבקש פסק דיון שמחייב את הערב בתשלום מלוא החוב באופן מיידי.

דיון

בסעיף 1 להחלטת מדיניות בית הדין בעניין הוצאה לפועל נקבע כך:

תפקידו של בית הדין כולל גם אחריות לביצוע פסק הדין

בהמשך נקבע עוד:

חלק מתפקידו של בית הדין הוא לבחון את יכולת התשלום של החייב ולכן, כאשר חייב מבקש מבית הדין הסדר תשלומים סביר – יש להיענות לבקשתו ולדון בכך בבית הדין, ולא להפנות את הזוכה להוצל"פ

כאשר החייב מבקש פריסה ארוכה מאד של החוב ואין זה ברור שבקשתו תואמת את ההלכה, ניתן להפנות את הזוכה להוצל"פ, שם מתבצעת "חקירת יכולת" מקצועית.

במקרה זה הנתבע הציע לשלם תשלום חודשי בסך 1,200 ₪, תשלום החוב בתשלומים חודשיים של 1,200 ₪ ייקח מעל שבע שנים

חוק חדלות פרעון קובע את התקופה בה ניתן לפרוס חוב:

7א1. (א) התקופה לתשלום החוב הפסוק בצו תשלומים לפי סעיפים 7א(ג), 69, 69יג(ב)(1) או 74יא (בסעיף זה – צו תשלומים) לא תעלה על תקופה כמפורט להלן:

(1) שלוש שנים – אם סכום החוב אינו עולה על 100,000 שקלים חדשים;

(2) ארבע שנים – אם סכום החוב עולה על 100,000 שקלים חדשים.

(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), שוכנע רשם ההוצאה לפועל, במועד מתן צו התשלומים או במועד מאוחר יותר, כי אין ביכולתו של החייב לשלם את החוב הפסוק בתקופות או בשיעורים כאמור בסעיף קטן (א) וכי החייב יוכל לשלם את החוב הפסוק בתוך תקופה ארוכה יותר, רשאי הוא להאריך את תקופת תשלום החוב לתקופות נוספות שלא יעלו בסך הכול על שלוש שנים מתום התקופות האמורות בסעיף קטן (א) (בסעיף זה – החלטת הארכה); הרשם יפרט בהחלטתו את נימוקיו.

על פי חוק חדלות פרעון פריסת חוב של מעל 100,000 ₪ היא לתקופה של ארבע שנים ובהחלטה של רשם ניתן להאריך תקופה זו בשלוש שנים נוספות, בקשת פריסת החוב של הערב ארוכה מהקבוע בחוק, בית הדין אינו כפוף לחוק זה כיוון שלא מדובר בחוק קוגנטי, אולם לאור נייר העמדה כי בפריסה ארוכה מאוד יש מקום להפנות להוצל"פ, נראה כי פריסה ארוכה מהקבוע בחוק נחשבת פריסה ארוכה מאוד.

עוד יש לציין כי על פי ההלכה חייב שאין לו לשלם מחויב לשלם כל סכום שיגיע לידו  (שולחן ערוך חושן משפט צט, א):

לא היה לו שום טענה כנגד השטר, אלא שאמר שאין לו במה לפרוע, אם לא נמצא ללוה כלום יתר על מה שמסדרין לו, התקינו הגאונים שמשביעין את הלוה כעין של תורה בנקיטת חפץ, שאין לו כלום יותר על מה שמסדרין לו, ושלא החביא ביד אחרים, ושלא נתן מתנה על מנת להחזיר, וכולל בשבועה זו שכל מה שירויח וכל שיבא לידו או לרשותו מאשר תשיג ידו לא יאכיל ממנו לא לאשתו ולא לבניו, ולא ילביש אותם ולא יטפל בהם, ולא יתן מתנה לאדם בעולם, אלא יוציא מכל אשר תשיג ידו מזון ל' יום וכסות י"ב חדש מזון הראוי לו וכסות הראויה לו, לא אכילת הזוללים והסובאים או בני מלכים, ולא מלבושי הפחות והסגנים, אלא כדרכו, וכל היתר על צרכו יתן לבעל חובו ראשון ראשון, עד שיגבנו כל חובו.

כרגע הנתבע הוא סטודנט, אולם הוא צפוי בעוד מספר חודשים להתחיל לעבוד, לכשיתחיל לעבוד הסדר התשלומים צריך להשתנות, על כן הערב מתבקש להציע לבית הדין הסדר תשלומים, של בין ארבע לחמש שנים, מומלץ כי הסדר התשלומים יהיה באופן בו בשנה הראשונה הסכום לתשלום יהיה נמוך מאשר הסכום בשנים שלאחר מכן.

בנוסף בית הדין יבחן את מצבו הכלכלי של הערב על מנת לדעת האם אכן מוצדק לקבוע הסדר תשלומים בנידון דידן.

יודגש כי בית הדין טרם קבע האם נכון לקבוע הסדר תשלומים, קביעה זו טעונה בירור הלכתי ובירור מציאותי, קביעת בית הדין תהיה תלויה גם בהתרשמות בית דין מאופן שיתוף הפעולה של הנתבע בהליך הבדיקה.

מכיון שהנתבע הצהיר כי כרגע ביכולתו לשלם 1,200 ₪ בחודש, על הערב לשלם סכום זה עד לקבלת פסק הדין של בית הדין, וזאת מכיוון שהערב מודה בחוב ומודה שביכולתו לשלם סכום זה.

להבדיל גם על פי חוק חדלות פירעון על החייב לשלם את הסכום אותו הציע עד לקביעה של רשם ההוצאה לפועל:

7א.(ד) הגיש החייב בקשה למתן צו תשלומים לפי סעיף קטן (א), ישלם את החוב הפסוק במועדים ובשיעורים שהציע, עד להחלטת רשם ההוצאה לפועל בבקשתו וכל עוד לא החליט רשם ההוצאה לפועל אחרת

 

החלטה

עד לקבלת החלטה אחרת של בית הדין על הנתבע לשלם 1,200 ₪ בחודש לתובע, התשלום יהיה עד היום העשירי לכל חודש הלועזי. יש לבצע את התשלומים באופן מתועד ולא במזומן.

על הנתבע להציע הסדר תשלומים ובו החוב יוחזר בתוך 4-5 שנים, כאשר התשלום החודשי יגדל לאחר שהנתבע יתחיל לעבוד.

על הנתבע להמציא לבית הדין את המסמכים הבאים תוך שבעה ימים מתאריך הנקוב בהחלטה:

תדפיסי תנועות בעובר ושב של 4 חודשים אחרונים מכל חשבונות הבנקים שבבעלותו.

תדפיסי כרטיסי אשראי של 4 חודשים אחרונים מכל כרטיסי אשראי שבבעלותו.

דו"ח BDI. קישור להוציא את הדו"ח בקישור הבא: https://pcbdi.bdi.co.il/Web/Home/CERForm

בדיקת נכסים במקרקעין מהאתר הממשלתי. ניתן לערוך את הבדיקה בקישור הבא: https://www.gov.il/he/service/testing-real-estate-assets

חוסר שיתוף פעולה של הנתבע או אי עמידה בתשלומים  שנקבעו תגרום לפסיקה של מלוא הסכום לתשלום מיידי.

ניתן לערער על החלטה זו תוך שבעה ימים מתאריך הנקוב בהחלטה.

ההחלטה ניתנה ביום ט' באדר תשפ"ג, 2 במרץ 2023

 

הרב אריאל שטראוס    הרב דניאל לונצר, אב"ד   הרב ישועה רטבי